Tegenwoordig kiezen veel mensen voor duurzame producten. Ze zijn ervan overtuigd dat ze bij de keuze van groenten „zonder jasje“ een milieubewuste keuze maken. De supermarktketens nemen steeds meer maatregelen om plastic verpakkingen terug te dringen. Maar toch zitten heel veel producten nog wel in zakje, jasje of pakje. Waarom is daat zo? Vooral bij de komkommers vragen veel klanten waarom deze eigentlijk zo strak in het plastic zitten. Een uitleg: komkommers worden tussen mei en oktober vooral in Nederland en Duitsland geproduceert. De transpoortweg is kort – daarom is geen folie nodig. In de winter komen er groentes uit Spanje. Dat duurt wat langer en een verpakking zorgt daarvoor dat het langer goed blijft.
Zonder folie verliest de komkommer binnen vier dagen 10% van zijn gewicht, kan uitdrogen, geel worden en belandt uiteindelijk in de vuilnisbak. Veel mensen denken, dat folie milieu-belastend is en kopen liever groenten zonder verpakking. Maar de folie zorgt voor bescherming tijdens het vervoer. Het nut van komkommerkrimpfolie is erg groot, niet alleen voor de houdbaarheid van de komkommer zelf, maar ook met het oog op hygiëne in het schap waar mensen toch graag producten vastpakken en weer neerleggen. Verpakking draagt dus bij aan voedselveiligheid en houdbaarheid.
De Britse Cucumber Growers Association (CGA) liet onderzoeken of de krimpfolie om de komkommer voordelen heeft. Het verschil is zo groot dat de CGA het advies handhaaft om komkommers in krimpfolie te verpakken om de kwaliteit te behouden. Vaak is de folie ook gemaakt van reccyclebaar plastic – en bij het recyceln vermindert het CO2-uitstoot en er wordt geen nieuw plastic gemaakt. Ook het dunner maken van verpakkingsfolie bespaart materiaal.